networking biznesowy

Jak zorganizować efektywny networking biznesowy?

Tak jak w życiu prywatnym, ważne są dobre relacje z innymi. Powinny one bazować przede wszystkim na wzajemnym zaufaniu, zrozumieniu, cenieniu podobnych wartości. To właśnie one są podstawą sukcesu w budowaniu jakości i wielkości sieci kontaktów.

Czym jest networking biznesowy?

Polega on na tworzeniu relacji biznesowych, które polegają na współpracy oraz wzajemnej wymianie doświadczeń i wiedzy. Networking polega na tworzeniu sieci kontaktów, które mają na celu wsparcie w biznesie, wymianę informacji i uzyskanie rekomendacji. Dzięki temu przedsiębiorca otrzymuje możliwość rozwoju i udziału w ciekawych projektach, a co za tym idzie – pozyskania nowych klientów czy partnerów biznesowych. Dodatkowo istnieje szansa na poszerzenie grona zwolenników oferowanych usług czy produktów. Networking ma na celu przede wszystkim stworzenie silnych relacji zawodowych.

Dzięki tworzeniu sieci biznesowych przedsiębiorca pomaga zarówno sobie, jak i swoim kontrahentom. Dzięki takim relacjom obie strony są w stanie pokonać napotkane przeszkody. W szczególności na początku drogi w budowaniu firmy istotna jest pomoc specjalistów, wymiana doświadczeń, poznanie opinii innych przedsiębiorców. W razie problemów partnerzy biznesowi wspierają się również pod względem prawnym, polecają sobie zaufanych prawników. Takie obustronne relacje są szansą na osiągnięcie zaplanowanego sukcesu.

Pozyskiwanie kontrahentów

Networking pozwala na łatwiejsze pozyskiwanie nowych, zaufanych pracowników i kontrahentów. Dzięki rekomendacjom od partnerów można uzyskać ważne informacje o przedsiębiorcach i zbadać ich wiarygodność. Pozytywne relacje mogą zapewnić pomocną dłoń. Dlatego warto o nie dbać, je pielęgnować. Poprzez dobrą współpracę i rekomendacje innych buduje się swoją markę.

W jaki sposób zdobyć nowe kontakty?

Warto odwiedzać różne szkolenia, konferencje czy eventy. Wcześniej można zapoznać się dokładnie z ich tematyką, sponsorami i, jeśli to możliwe, listą uczestników. Aby osiągnąć cel, należy najpierw zadać sobie pytanie, jakie korzyści może przynieść nam uczestniczenie w takim wydarzeniu. Jest to droga do sukcesu i zadowalającego efektu.

Kolejnym pomysłem na zdobycie nowych kontaktów biznesowych są stoiska firmowe. Dobrze jest je odwiedzać, gdyż właśnie tam można poznać nowych partnerów. Poprzez rozmowę uzyskuje się informacje o usłudze bądź produkcie danego przedsiębiorcy. Warto zostawić w takim miejscu kontakt do siebie, by inni mieli możliwość nawiązania relacji.

W ostatnich czasach networking jest coraz bardziej obecny w Internecie. Znane portale pomagają w pozyskaniu nowych kontaktów. Dodatkowo wszystko może odbywać się zdalnie. Co ciekawe, często wykorzystuje się również aplikacje umożliwiające wideorozmowę, co jest bardzo sprzyjające w tworzeniu nowych relacji. Kolejnym etapem może być spotkanie, które zaowocuje wieloletnią współpracą.

Należy pamiętać, że istotniejsza od ilości jest wartość kontaktów biznesowych. Networking potrzebuje czasu, żeby przynosić odpowiednie efekty, żeby zaufać nowym partnerom.

Korzyść obustronna

Zadowolenie jednej strony z pewnością nie zbuduje dobrej relacji. Ważne jest, aby korzyść partnerstwa leżała po obu stronach. Aby wzbudzić zaufanie kontrahenta warto dać najpierw coś od siebie. Wówczas poczuje się on zobowiązany, aby dać coś ze swojej strony celem odwdzięczenia. Tak buduje się długotrwałą współpracę.

Pielęgnowanie relacji

Aby networking biznesowy działał prawidłowo, należy dbać o relacje. Ważne jest, aby nawiązany kontakt nie został zapomniany. Niestety później ciężko jest odbudować nawiązaną relację. Aby pielęgnować współpracę, warto od czasu do czasu napisać krótkiego maila przypominającego z zapytaniem, co słychać, wskazując miejsce poznania. Wpłynie to z pewnością pozytywnie na relację. Dodatkowo można umówić się na spotkanie lub rozmowę, nawet za pośrednictwem wideorozmowy.

Networking biznesowy może bardzo pozytywnie wpłynąć na rozwój naszej firmy. Warto poszerzać swoje sieci kontaktów, odwiedzać kluby biznesowe, wymieniać się wiedzą, doświadczeniem. Zawieranie nowych relacji jest celem do sukcesu w biznesie.